Den här posten ingår i en serie poster jag skrivit utifrån mina tankar kring amen.se. Det går naturligtvis bra att läsa och diskutera den enskilt, men för den som vill ha hela sammanhanget klicka här:
http://amen.se/forum/topic/karlekens-evangelisation
---
Ofta växer det med tiden fram en önskan att få träffa dem man delar livet med online även IRL. Dvs. att träffas utan alla de begränsningar som kommunikation över internet trots allt medför. Jag har själv många positiva erfarenheter av just detta, men det är viktigt att i det här sammanhanget inte förvänta sig för mycket av en internet-gemenskap. Att direkt börja med att träffas i större grupper utifrån ett socialt sammanhang på internet löper stor risk att misslyckas. Det är ofta problematiskt att planera in en sådan träff så att det fungerar tidsmässigt och geografiskt. Det är också lätt hänt att det uppstår missförstånd i kommunikationen och det blir extra viktigt att vara tydlig och noggrann vad gäller planering. Något som jag tror fungerar betydligt bättre är att börja med att själv ta initiativet att åka och hälsa på någon enskild person eller grupp av personer som bor på samma plats. Sedan kan man möjligtvis trappa upp det hela och träffas oftare och försöka samlas i större grupper med tiden, men jag tror det är dumt att börja i den änden såvida man inte har någon stor organisation i ryggen som kan arrangera ett stort konvent av något slag, men det är en separat fråga.