Den här posten ingår i en serie poster jag skrivit utifrån mina tankar kring amen.se. Det går naturligtvis bra att läsa och diskutera den enskilt, men för den som vill ha hela sammanhanget klicka här:
http://amen.se/forum/topic/karlekens-evangelisation
---
Att umgås via chat kan se ut på olika sätt. Själv har jag mest erfarenhet av att i mindre grupper träffas i chat-kanaler på till exempel en IRC-server. Jag tror att de allra flesta som engagerar sig i någon form av chat gör det i ett lite mindre sammanhang. Självklart finns det undantag, men jag tror som sagt ändå att det är i de mindre rummen som “kyrkan” behövs. I likhet med evangelisation relaterat till gaming så tror jag att evangelisation via chatter bör ske främst genom de personer som också har ett genuint intresse av den specifika chatten de vistas i.
Vid uppbyggandet av en kristen chat kan det än en gång vara bra att tänka på frågan om målgrupp. Eftersom chatter oftast är mycket profilerade eller endast utgår utifrån ett väldigt snävt socialt sammanhang så är det inte speciellt vanligt att någon går in i en chat utan att först verkligen vara intresserad av det som chatten är uppbyggd kring. Jag tror att om någon funderar på kristen tro vänder de sig i första hand till någon enskild de möter personligen istället för att söka upp en kristen chat där de förmodligen inte känner någon. Jag tror inte det är någon fördel att försöka “locka” människor till en chat för att de där på något sätt ska få ta emot evangeliet. Chatter fungerar bäst för de som redan vet att de vill engagera sig i en viss slags gemenskap med en särskild profil. Vid skapandet av en kristen chat bör man alltså vara medveten om att den i stort sett bara kommer beröra människor som redan är kristna. Därmed inte sagt att det inte kan vara ett värdefullt initiativ.
För att få chatter att växa så är det viktigt att ha någon slags portal för människor att hitta chatten genom, det kan till exempel betyda att den är kopplad till en förening eller en spelklan. Det är också viktigt att ha en låg tröskel för förstagångsbesökare som bara vill “kolla läget”. Försök att förenkla inloggningsprocessen till chatten eller åtminstone ge tydliga instruktioner om hur och var man kan logga in. Dessutom är det en fördel om de lite nyare deltagarna får hjälp och blir uppmuntrade till att låta chatten bli en slags vana, förslagsvis genom att installera en chat-klient som tillåter automatisk inloggning.
Jag vill passa på att här lägga in lite extra reklam för #Kristnet-chatten:
http://amen.se/chatta-pa-amen-se/
Det är en chat som jag anser har en stabil grund att bygga på då den har funnits länge och har en bra nivå av aktivitet. Det är dessutom en mycket trevlig gemenskap!