Den här posten ingår i en serie poster jag skrivit utifrån mina tankar kring amen.se. Det går naturligtvis bra att läsa och diskutera den enskilt, men för den som vill ha hela sammanhanget klicka här:
http://amen.se/forum/topic/karlekens-evangelisation
---
Att göra reklam för kristen tro och bjuda in till kristna gemenskaper i ett större sammanhang är som jag nämnt tidigare ofta problematiskt. Även om man skriver ett riktigt genomtänkt och välskrivet inlägg så kommer det alltid finnas de som läser det lite slarvigt och därför misstolkar texten utifrån sina eventuella fördomar. Av olika anledningar så finns det också många som i ett sådant läge kommer försöka ta chansen starta en argumentation för att trycka ned människor och förlöjliga kristen tro.
“Vi skall inte likna Kain, som var den Ondes barn och slog ihjäl sin bror. Varför slog han ihjäl honom? Därför att hans gärningar var onda medan broderns var rättfärdiga. BRÖDER, BLI INTE FÖRVÅNADE OM VÄRLDEN HATAR ER.” - 1 Joh 3:12-13
Här gäller det verkligen att utforma sitt budskap efter målgrupp. Det är viktigt att tänka på vilka man vänder sig till, på vilken plats man lyfter fram ämnet, vad det är man egentligen främst vill uppnå och hur man presenterar det hela. Det är mycket viktigt att vara tydlig med vilka man riktar sig till så att inte de som bara vill förstöra får för mycket spelrum. Det är oftast bäst att helt undvika att vända dig direkt till personer som vill motarbeta ett budskap. Fokusera istället på de som kan tänkas vara genuint intresserade.
“Och är det någon plats som inte vill ta emot er och inte vill höra på er, så fortsätt därifrån och skaka av dammet under era fötter. Det skall vittna mot dem.” - Mark 6:11
Det är också viktigt att vara tydlig med vad man vill uppnå. Att på något sätt försöka smyga in goda ord av sanning, uppmuntran, uppmaning eller över huvud taget något som inte är direkt relaterat till det först presenterade syftet av reklamen är inte att rekommendera. Detta medför nämligen att fokus omedelbart avviker från det centrala och leder in på onödiga argumentationer. Det blir till en katalysator för så kallade “flamewars” och upprör många som känner sig lurade då budskapet inte stämmer överens med dess presenterade syfte. Om du absolut vill föra fram en specifik åsikt om något ämne, så var då inte rädd för att direkt presentera det för vad det är; propaganda. Även om det du vill förmedla är sant så tar det inte bort aspekten av att du faktiskt vill påverka någon annan med det du säger. Försök inte dölja det! Det är aldrig positivt för ett budskap om någon misstänker att avsändaren har en hemlig agenda. Försök därför inte heller ställa dig in och “smöra” i det du framför, det är viktigt att vara rak och ärlig i sitt budskap. På internet gäller detta än mer eftersom det ofta är många som vill vara med och kritisera, förlöjliga och hitta fel för att så sänka andra och därmed ge sig själva en högre plats.
Jag vill också säga något om en reklamkampanjs relation till evangelisation. I min mening är det inte en lämplig metod för att sprida de goda nyheterna. Som jag nämnt tidigare så anser jag att evangelisation är något som bör vara förankrat i de nära relationerna och personliga mötena mellan människor. Det är inte opersonlig propaganda som ska visa att kristen tro är gångbar. Syftet med reklam i det här sammanhanget bör enligt mig istället främst handla om att informera om initiativ och uppmärksamma möjligheter att delta i till exempel en specifik kristen gemenskap. Det handlar alltså om att placera “staden på ett berg” och sätta ljuset på hållaren och inte under sädesmåttet.
Flera av de saker som nämndes bland de 70 tipsen som finns länkade till här på amen.se är också relevant i fråga om hur man förmedlar ett budskap på internet. Jag vill också speciellt lyfta fram en sak när det gäller siter och initiativ på internet: Be aldrig offentligt om pengar till något syfte (såvida inte siten är dedikerad endast åt just detta). Oavsett hur gott syftet än må vara så är detta något som fullkomligt raserar förtroendet hos många och ifrågasätter motivet för hela projektet.
Det var något från mina erfarenheter i ämnet.
Någon mer som har tankar att dela kring detta?