Den här posten ingår i en serie poster jag skrivit utifrån mina tankar kring amen.se. Det går naturligtvis bra att läsa och diskutera den enskilt, men för den som vill ha hela sammanhanget klicka här:
http://amen.se/forum/topic/karlekens-evangelisation
---
Jag vill än en gång återkomma till detta med kärlekens evangelistation.
Det är endast genom kärleken som vi kan få bli det ljus vi längtar efter att få se på internet. Genom kärleken ska alla förstå att vi är Jesu lärjungar. För att kristen aktivism på internet ska vara meningsfull behöver den vara grundad i kärleken. Aktivism som inte ger utrymme för kärlek kan inte visa på vem Gud är. Det blir istället bara till ett utlopp för överskottsenergi, ett sätt för oss att dämpa vår frustration. Det kanske låter som hårda ord, men det är ju faktiskt så; vår aktivism frälser ingen. Endast Gud frälser, och Gud är kärlek, därför bör vi leva och verka på ett sätt som ger utrymme för kärleken och de nära mötena mellan människor även på internet. Som bekant kan det finnas en fara i att utlämna sig alltför personligt över internet och vi behöver ha det i åtanke och även ibland vidta vissa försiktighetsåtgärder. Dock tror jag att det vi behöver mest av allt är en frimodighet att älska. Jag misstänker att de allra flesta redan har blivit tillräckligt uppskrämda som det är om hur farligt internet kan vara.
”Detta har jag sagt er för att min glädje skall vara i er och er glädje bli fullkomlig. Mitt bud är detta: att ni skall älska varandra så som jag har älskat er. Ingen har större kärlek än den som ger sitt liv för sina vänner. Ni är mina vänner om ni gör vad jag befaller er. Jag kallar er inte längre tjänare, ty en tjänare vet inte vad hans herre gör. Jag kallar er vänner, därför att jag har låtit er veta allt vad jag har hört av min fader. Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt er till att gå ut i världen och bära frukt, frukt som består, och då skall Fadern ge er allt vad ni än ber honom om i mitt namn. Detta befaller jag er: att ni skall älska varandra.” - Joh 15:11-17
Vi är kallade att älska varandra och gå ut i världen för att bära frukt. Eftersom internet ofta är så opersonligt och anonymt är det lätt hänt att man istället kärlekslöst attackerar varandra i en nedlåtande anda av cynism. För att den kristna kyrkan ska kunna bära frukt så behöver vi skapa rum där vi kan mötas i närhet, där vi kan ge utrymme för kärleken att växa. Detta gäller såklart även då vi möts på internet.
Kristen närvaro på internet bör alltså till stor del bestå i gemenskaper och nätverk som främjar de nära relationerna och bygger upp kärleken. Jag tror det handlar mer om att mobilisera och bygga upp än vad det handlar om att vinna argumentationer om teodicé-problem eller kämpa mot orättvisor och ondska på internet. En väldigt viktig tanke, speciellt i början av ett projekt, tror jag är att vi behöver enas. Vi behöver hjälpas åt att enas som kristna på internet. Som vi sett här på amen.se i mötet med ordet aktivism så finns det en längtan efter förändring. Många längtar efter att få en möjlighet till en djupare och mer sann efterföljelse också på internet. Jag tror vi är många som i tysthet delar denna längtan. Här ser jag amen.se som ett perfekt verktyg för att hjälpa oss att hitta varandra på internets olika platser. Jag skulle önska att amen.se kunde få bli en kanal för människor att hitta varandra för att så kunna bygga upp, eller ansluta sig till, kristna gemenskaper i de sammanhang på internet som personerna i fråga är engagerade i.
I processen av att bygga upp kristna gemenskaper på internet bör vi vara extra noga med att inte avskärma oss från omvärlden. Det viktiga i sammanhanget är inte att göra tröskeln låg till vårt eget lilla utopia. Vi är kallade att GÅ UT i världen för att bära frukt. På internet tror jag detta till stor del innebär att bygga upp kristna gemenskaper på de platser människor normalt möts (tex. facebook, youtube, forum och spelsiter). Det vore tragiskt om amen.se skulle stanna vid att vara ett nätverk av kristna bloggar och aktivistforum. Därmed inte sagt att det inte är viktigt att ha en samlingsplats dit vi kan komma för att inspirera och uppmuntra varandra i den kristna efterföljelsen. Men vi måste ställa in vårt fokus rätt och inte så att säga “bygga en till kyrka i kyrkan”. En kyrka bygger man där det bor människor. Detsamma tror jag gäller för ett initiativ som amen.se. Vi bör bygga där människor “bor”.
Jag menar inte att det är dumt att skapa kristna siter. Tvärtom tror jag det är viktigt att det finns möjlighet att engagera sig i en kristen community som är relaterad till de sammanhang som man vistas i på internet. Min poäng är att vi inte ska isolera oss och bryta banden med det “större rummet”. Det är bara positivt att skapa mindre rum där kristna kan mötas på internet, men det är viktigt att bevara kopplingen som finns till det större sammanhanget.
Något att tänka på i anknytning till mötesplatser på internet är att de i likhet med föreningar ofta är relaterade till ett specifikt intresse. Det kan röra sig om till exempel fågelskådning, jazzmusik eller politik. Det är då kring sådana plattformar vi bör bygga. Självklart är Jesus i centrum för alla kristna gemenskaper, men vi bör när vi bygger upp dem också ta hänsyn till vilket sammanhang gemenskapen står i.